OPMEER – Voor kleine gemeentes als Opmeer is het lastig om alle taken met vast personeel uitgevoerd te krijgen, om toch de continuïteit te waarborgen huren gemeentes gespecialiseerd personeel in om specifieke taken uit te voeren. Opmeer is hier koploper in in West-Friesland en zelfs in Nederland staat Opmeer hoog in de ranglijsten van meeste externe inhuur.
Opmeer huurde in 2023 gemiddeld twee keer zoveel personeel in als de gemiddelde Nederlandse gemeente goed voor 39% van de totale loonsom van de gemeente Opmeer. Dit komt naar voren in het rapport over externe inhuur gemaakt door de Rekenkamer Opmeer-Medemblik.
Binnen het ambtenarenapparaat van de gemeente Opmeer bestaat onder de hoofden van de afdelingen de wens om minder afhankelijk te zijn van externe krachten, maar ook daar is het besef dat zonder deze externe inhuurkrachten het voor Opmeer lastig wordt om alle taken uitgevoerd te krijgen. k
De Rekenkamer komt met de aanbeveling aan de gemeentelijke organisatie om duidelijk te maken hoe zij de huidige situatie beoordeeld en welke stappen het wil gaan zetten om minder afhankelijk te worden van externe inhuur en dan met name bij de uitvoering van de doorlopende kerntaken.
In een reactie op het rapport laat de gemeente Opmeer weten dat er geen beleid is opgesteld voor de inhuur, wel is er een inhuurproces opgesteld. De afdelingshoofden zijn in eerste instantie verantwoordelijk voor de budgetbewaking en op het moment dat de grens van het raamcontract wordt bereikt zijn zij ook diegenen die als eerste actie moeten ondernemen.
Opmeer heeft in 2024 nieuwe contracten met YIS, Tempo Team en Randstad afgesloten voor inhuur van personeel. Opmeer blijft bij het uitgangspunt dat als de expertise niet in huis is, of als het werk blijft liggen, inhuur op zijn plaats is. Opmeer is wel druk bezig om mensen aan zich te binden, door o.a. de secundaire arbeidsvoorwaarden uit te breiden met o.a. een fietsplan, sportplan en het uitbreiden van de ontwikkelingsmogelijkheden.