ACM waarschuwt voor kortingen die helemaal geen kortingen zijn

cardboard box with red ribbon beside a sale sign

Photo by Max Fischer on <a href="https://www.pexels.com/photo/cardboard-box-with-red-ribbon-beside-a-sale-sign-5872364/" rel="nofollow">Pexels.com</a>

  • Korting op adviesprijs
  • Met Black Friday en de feestdagen in het vooruitzicht gaan veel mensen op zoek naar cadeaus.
  • Regels voor kortingen
  • Nepkortingen herkennen

OPMEER – De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet dat ondernemers online producten aanbieden waarbij het lijkt alsof de consument een korting krijgt. Maar dat blijkt niet te kloppen. Om te voorkomen dat consumenten tijdens Black Friday en de feestdagen te maken krijgen met nepkortingen, wijst de ACM ondernemers nog eens op de regels die gelden.

Veel ondernemers gebruiken ‘van-voor’- aanbiedingen om te benadrukken hoe groot de korting is die de consument krijgt. De ACM ziet dat daarbij vaak verschillende prijzen worden vermeld. De lagere verkoopprijs van het aanbod wordt bijvoorbeeld afgezet tegen de ‘adviesprijs’, ‘fabrikantenprijs’ ‘normale’ of ‘originele’ prijs. Deze prijs staat in het aanbod doorgestreept of is van een kortingspercentage voorzien. Het lijkt dan alsof de ondernemer korting geeft op de eerder genoemde prijs, terwijl dat niet het geval is omdat hij die prijs nooit heeft gerekend. De ondernemer mag alleen een van-voor aanbieding doen als hij de doorgestreepte prijs in de afgelopen 30 dagen ook echt heeft gerekend.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Met Black Friday en de feestdagen in het vooruitzicht gaan veel mensen op zoek naar cadeaus. Ondernemers spelen daarop in met aanbiedingen. Om ervoor te zorgen dat deze aanbiedingen ook echte aanbiedingen zijn, wijzen wij ondernemers nog eens op de regels die daarvoor gelden: een korting is alleen een korting als het ook een échte korting is.

Korting geven

Ondernemers tonen graag producten met kortingen omdat ze weten dat consumenten positief reageren op aanbiedingen. De prijs is een van de belangrijkste kenmerken waarop consumenten hun aankoop baseren. Als zij denken iets met korting te kunnen kopen, voelen zij een prikkel om snel te beslissen. Maar als iets alleen een korting lijkt maar geen echte prijsverlaging is, zet dat de consument op het verkeerde been. Er is dan sprake van een nepkorting omdat de doorgestreepte prijs nooit is gerekend. Of omdat naast de prijs een percentage staat waardoor het lijkt dat de prijs van het aanbod met dit percentage is verlaagd terwijl dit niet klopt. De consument kan dan worden misleid en een aankoop doen die hij anders mogelijk niet had gedaan.

Regels voor kortingen

Het uitgangspunt is dat de korting wordt gegeven op de laagste prijs die de ondernemer rekende in de 30 dagen voorafgaand aan de korting. De lagere verkoopprijs mag alleen worden afgezet tegen deze prijs.

De ondernemer kan in zijn aankondiging de adviesprijs vermelden, maar hierdoor mag de consument niet worden misleid. Om dit te voorkomen moet de ondernemer duidelijk maken wat deze prijs inhoudt en de suggestie van een korting vermijden. Dat kan de ondernemer doen door geen streep te zetten door de adviesprijs – als hij die nooit heeft gerekend – en hierbij geen kortingspercentage te vermelden.

De ACM is de toezichthouder op de regels voor ‘van-voor’ prijzen. Ook houdt zij toezicht op de Wet oneerlijke handelspraktijken. Voor overtredingen kan de ACM boetes opleggen tot maximaal 900.000 euro per overtreding.

Nepkortingen herkennen

Het is voor consumenten heel lastig om een echte korting van een nepkorting te onderscheiden. Wat kan helpen om te bepalen of er sprake is van een nepkorting, is om de prijs te vergelijken met de prijs die andere webwinkels rekenen voor hetzelfde product. Is er een bepaald product dat je graag wilt aanschaffen voor de feestdagen? Controleer nú alvast de prijs om voor jezelf een prijshistorie-check te doen. Daarnaast kun je ook vaak op internet zoeken naar de prijshistorie van het product.

Geef een reactie