OPMEER – 83 procent van de consumenten maakt zich zorgen over de stijgende prijzen van levensmiddelen, een lichte daling ten opzichte van 2023 (89 procent). Van de groep die zich zorgen maakt heeft 74 procent het koopgedrag aangepast door goedkopere producten te kopen of producten die in de aanbieding zijn.
Het tabaksverbod in de supermarkten draagt volgens consumenten niet bij aan het stoppen met roken, consumenten wijken uit naar tabakswinkels en naar het buitenland. Er is een enorme stijging (+186 procent) in het aantal consumenten dat wel eens in het buitenland hun rookwaar koopt. Consumenten geven aan dat in 80 procent van de gevallen dat een product niet wordt gescand aan de zelfscankassa het om een onschuldige fout gaat.
Dit blijkt uit de nieuwste editie van het Deloitte Supermarkten Consumentenonderzoek, dat als doel heeft jaarlijks inzicht te geven in de consumententrends in de supermarkt.
“Ook al lijken de grote prijsstijgingen in de supermarkten achter ons te liggen, toch blijven de kosten van levensmiddelen een zorg voor velen,” zegt Adgild Hop, retail market lead bij Deloitte. Consumenten die hun koopgedrag eerder hebben aangepast doen dat niet snel nog een keer. De toename van consumenten die levensmiddelen in het buitenland koopt is opvallend.Hiervoor moeten de supermarkten toch echt nieuwe manieren verzinnen om de consument voor zich te winnen.
Frisdrank en was-/schoonmaakmiddelen worden het meest online gekocht.56 procent van de respondenten die online boodschappen doet winkelt bij Albert Heijn. 94 procent van deze groep laat de boodschappen het liefst thuis bezorgen. De respondenten die zowel fysiek als online boodschappen doen, bezoeken meestal Albert Heijn (79 procent), Lidl (58 procent) en Jumbo (56 procent) als fysieke winkel. Dit zou deels kunnen verklaren waarom ondertussen 30 procent van consumenten wel eens levensmiddelen kopen bij Amazon of Bol.com.
Minder vlees
33 procent van de consumenten eet dit jaar minder vlees dan in voorgaande jaren, 34 procent is dit jaar meer vleesvervangers gaan eten (versus 40 procent vorig jaar). 26 procent wil komend jaar minder vlees gaan eten dan dit jaar.